HTML

Egy veszedelmes elme vallomásai

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

2010.01.30. 22:02 csipkerózsa

Érted szól

Sok olyan könyv van, még a kötelező olvasmányok között is, ami tele van bölcs mondásokkal. Én ezt úgy szoktam mondani a diákjaimnak, hogy ezek tetoválásra való mondatok. Régen mindig arról ábrándoztam, hogy Az ember tragédiájából készítettek egy tetoválást "Mondottam ember, küzdj és bízva bízzál." (Ez is nagyon illene hozzám, de jelenleg inkább a Bánk bán "Nincs a teremtésben vesztes, csak én"-t érzem közelebb...)
Persze aztán rájöttem, hogy én nem vagyok megfelelő sem a tetoválásra, érdekesen festenék a katedrán, másrészt meg, mivel bágyadt szerelemmel csüngök az irodalom ajkán, ilyen alapon Kosztolányi vagy József Attila egész művészetét is magamra varrathatnám.("Ép emberek,bukjatok, összetörjetek,s motyogjátok neki: Nagyon fáj!")Kosztolányi az Édes Anna egyik legfontosabb jelenetében elhangzó gondolata egy egész hátat kívánna:
"Az emberiség holt fogalom. (...) minden szélhámos az emberiséget szereti. Aki önző, aki a testvérének se ad egy falat kenyeret, aki alattomos, annak az emberiség az ideálja. Embereket akasztanak és gyilkolnak, de szeretik az emberiséget. Bepiszkolják családi szentélyeiket, kirúgják feleségeiket, nem törődnek apjukkal, anyjukkal, gyermekeikkel, de szeretik az emberiséget. Nincs is ennél kényelmesebb valami. Végre semmire se kötelez. Soha senki se jön elém, aki úgy mutatkozik be, hogy én az emberiség vagyok. Az emberiség nem kér enni, ruhát se kér, hanem tisztes távolban marad, a háttérben, dicsfénnyel fennkölt homlokán. Csak Péter és Pál van. Emberek vannak. Nincs emberiség."


Persze nem csak bús mondások méltók erre, pl. , hogy más művészeti ágba térjek át, Woody Allen filmjei és karakterei számtalan okosságot adtak a világnak, amelyek méltók arra hogy örökké fennmaradjanak, s ezek nem nélkülözik a WA-re jellemző szarkasztikus humort."Én a világot két részre osztom: rettenetesre és kibírhatatlanra." vagy "NEKED ateista vagyok, de Istennek kitartó ellenzék" és még sorolhatnám.

Most mégis egyet szeretnék ideírni, mert jelenleg ezzel tudok a legjobban azonosulni, s ez egybecseng Kosztolányi véleményével is:


"Senki sem különálló sziget.Minden halállal én leszek kevesebb, mert egy vagyok az emberiséggel.Ezért hát soha ne kérdezd, kiért szól a harang: érted szól."

Szólj hozzá!

Címkék: irodalom gondolatok


A bejegyzés trackback címe:

https://veszedelme.blog.hu/api/trackback/id/tr331715835

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása